tirsdag 23. august 2011

Skippertak!

Det har vært stillstand lenge i oppdateringen av arbeidsboka mi. Det har vært en varm sommer med stor mage og lysten på å strikke har vært mindre enn normalt. Magen er fortsatt stor, men da jeg begynte å rydde på foto apparatet så fant jeg da noen ferdigstilte prosjekter likevel.

Lillestakken fra Myk Start strikket på rundpinne.
Da sjefen ble født var overraskelsen stor over at mitt lyse hår og oldefars knallblå øyne hadde slått igjennom farssidens mørke hår og brune øyne. Nå er det vanskelig å se for seg ei lita tuppe som ser anderledes ut enn sjefen, så blå kjole må vi ha. Blått er tøft på småjenter uansett hårfarge i grunn.

Strikket etter oppskrift i Myk Start boka, men på rundpinne i stedet for frem og tilbake. Er IKKE gira på mye montering. Størrelse 9-12 mnd, 53 gram med New Zelandsk lammelull fra 123knit.com gikk med. 


Matchende skotøy må en ha!
Strikket i størrelse 3-6 mnd, pinnestr 2,5, 14 gram gikk med. 
Oppskrifta er selvfølgelig fra Ullent Eventyr -  igjen. 

Jeg har aldri prøvd disse in action på små babyføtter, men ser jo at de er mye strikket i diverse blogger så jeg kjører på. Det har blitt noen par for å si det sånn, genialt enkel oppskrift , kjappe å strikke og nydelig resultat. Også må en jo ha en del farger for å matche diverse........ Alle parene er ikke dokumentert her for å si det sånn ;o)

Enda ett Nøstebarnteppe
Og dette er til meg selv. Jeg har jo strikket en del av disse, og har heller ikke prøvd disse in action selv. MEN jeg synes de er utrolig fine og myke og er dermed overbevist om at de blir brukt. Da sjefen ble født i september for 5 år siden tilbrakte han mesteparten av tiden kledt i body, sokker og inntullet i helseteppe. Så det blir vel sånn for denne septemberbabyen og, og da er det greit å ha flere tepper  tenker jeg.

Jeg satt inne på sidene til 123knit.com og var i utgangspunktet ganske så overbevist om at tuppa trengte ett hvitt ett ( som jeg har strikket ferdig tidligere) og kanskje ett i gammelrosa. Men så under det gammelrosa garnet så hadde de fått inn en ny farge kalt Heather. Og det er altså en nyyydelig lilla farge. Så jeg tok med 2 bunter av det og for å fylle opp  mott 200 kroners grensa. 

Da pakken kom, kjapt som vanlig, så var jo lillafargen veeeldig fiiiiin. Så da tok det ikke lange tida før 3 masker var lagt opp på pinne nr 6 og jeg var i gang, 180 gram strikket jeg. Angrer ikke!!! Er storfornøyd med resultatet. Og lilla passer jo utmerket til de fleste farger så sånn sett er det jo enkelt å matche. Sparte 20 gram slik at jeg kan strikke matchende booties ;o)

Ser også for meg denne fargen på en genser med mosegrønn ullbukse til.................. 
Skikkelige fine, varme høstfarger. 
Kanskje til barnehagenstart neste år??

   
Nøstbarnteppe og baby booties i barselgave
















Etter at jeg selv fikk barn ble plutselig ullplagg veldig fine, men jeg manglet strikkere. Min manns tante skjønte problematikken, og gammeltante strikket både bunad, genser, ullbukse og diverse ullsokker til sjefen. Dessverre er hun nå død, og det trigget min interesse for å lære å strikke selv. For ullbukser og ullsokker er et MUST med barnehagebarn i Trøndelag. Så da er resultatet å se i denne arbeidsboka. 

Nå er det sånn at gammeltantes datter venter attpåklatt baby,
og jeg syntes at hun måtte få litt strikk hun og. 
Så teppet over og baby booties ble overrakt i helgen.  
Og jeg tror og håper det falt i smak og at det blir mye brukt.









3 kommentarer:

  1. Nydelig babyutstyr du har strikket både til din egen og til å gi bort. Det blir satt pris på. Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Mye fint du har strikket til tuppa :-)
    Ikke så lenge igjen til hun kommer eller nå! Men håper hun venter til termin så jeg rekker å bli ferdig med jakken først ;-)

    SvarSlett
  3. Kjempeflott tepper i flotte farger! Fikk veldig lyst til å strikke et selv også :-)

    SvarSlett