onsdag 15. juni 2011

Super søtt, men kan ikke ta på meg æren for mer enn halvparten

Min lillebror har de siste par årene vært sammen med ei pitte lita frøken som er et fyrverkeri av en strikker. Hun har alltid prosjekter på gang og får fantastiske resultat. Det største hakesleppet fikk jeg i fjor høst da sjefen fikk Elias genseren i 4 årsgave fra "tante". 

Da jeg fant ut at vi skulle få en assisterende sjef her i huset så jeg bare for meg plagg på plagg som jeg kunne tenkt meg til den lille, men jeg er ikke like flink og effektiv så da ble det å fri til fyrverkeriet av en strikker. Og joda, hun ville strikke hun. 

Så da ble det bestilt Mykeste Myke Jakke fra Myk Start boka.

Jakka er strikket i alpakka / ullgarnet Mitu. Et ganske tykt garn, men veldig mykt.

Mitt bidrag til dette super søte er denne buksa. Strikket i samme garn som jakka. Jeg tok utgangspunkt i glattstrikket strømpebukse fra Nøstebarn boka, pinne nr 3,5, men felte kun av beina de 6 første gangene i henholt til oppskrifta og sløyfet resten av fellingene.

Strikk kommer i buksa sånn etterhvert, så får vi se om det blir nødvendig rundt anklene. Synes det var dekorativt med det hullmønsteret. 

 Det komplette settet!


Så får vi se om vi ikke får til sokker og lue i tillegg. Men jeg synes det er utfordrene å få strikkefasthet til å gå opp med oppskrfta, og ikke minst beregne flere deler som skal passe sammen til samme tid uten at jeg har ungen å prøve på.... Men øvelse gjør mester hører jeg rykter om.


3 kommentarer:

  1. Fint sett! Syns du laga ein veldig lur variant av strømpebuksa i Nøstebarnboka. Takk for besøket på bloggen min :) Eg legg meg til som følgjer her. Må sjå vidare kva du kjem til å leggje inn i "arbeidsboka" di!

    SvarSlett
  2. Se der har jakken fått seg knapper ja :) Ble kjempe fint! Bra du ble fornøyd med jakken, blir artig å se lisjvæitja bruke den :) Og som sagt, så strikker jeg gjerne flere plagg til lisjvætja. Artig å strikke babyklær :)

    Og den buksa du har strikket ble jo kjempefin og da. Enig med Gagn at det var en lur variant av strømpebuksa i Nøstebarnboka :)

    SvarSlett
  3. Så fint sett.
    Har strikket en del fra Myk start boka jeg også, mye fint i den:)

    SvarSlett