fredag 19. november 2010

Ullbukser til besvær?


Som tidligere nevt så var jo ønsket om å kunne strikke ullbukser til sjefen en av motivasjonene for å lære seg å strikke. Jeg var jo lenge i tvil om jeg noen gang ville ha tålmodighet til å sette meg ned og faktisk gjøre et hederlig forsøk på å lære meg å strikke. Men har jo blitt gledelig overrasket over meg selv på det punktet.

Jeg husker vi skulle strikke katter i forminga på ungdomsskolen og jeg fikk en G- på mitt forsøk.... Siden faget besto av forming før jul og sløyd etter jul, så endte jeg med M da jeg beviselig hadde vist forbedring i faget etter jul. Å pusse på en trekloss med sandpapir var noe enklere enn å trylle med tråd og to pinner....

Men så var det den tålmodigheta da. Og ikke minst nøyaktigheten. For selv om en lærer å strikke så er det noe med at plagget skal passe mottakeren når det er ferdig.... Og selv om en følger anvisninger etter alle kunstens regler, men velger å sløyfe strikkefasthet, og noe så bagatellmessig som prøving underveis, så hender det at resultatet blir ganske mislykket likevel.

Bukse, glattstrikket med striper og fine greier, men for trang, og sjefen har dermed forkastet den....

Ett mer vellykket resultat ble da buksa som måtte produseres i all hast her i høst. 

Glattstrikket bukse i Peruvian Highland Wool fra 123knit.com

Og se den passer:

Jeg har faktisk fått skryt for den av damene i barnehagen. Og sjefen? Han vil heller ha på denne enn den fine ribbestrikkede buksa jeg slet meg igjennom som første store prosjekt. 
For den er trang, og dermed ekkel. 

Og suuper service fra 123knit.com, for da jeg manglet ett nøste og kom med farge og parti nr på garnet så sendte de faktisk nøste i nøyaktig samme parti nummer som de jeg hadde fra før. Det var mer enn jeg hadde håpet på!

Nå er jo litt av målet med denne bloggen at jeg skal kunne skrive ned garnforbruk og delvis oppskrift om den er selvkomponert, men her husker jeg dessverre altfor lite av de nødvendige data til å kunne gjøre det. Meeen, har grå nøster liggende i garderobeskapet som er tiltenkt enda ei ullbukse, så bedre lykke neste gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar